17.10.21

 

Матеріали  обласного онлайн-семінару 
"Статеве виховання дітей дошкільного віку"

Посібник: "Статеве вихованння і репродуктивне здоров`я підлітків та молоді"
http://nmcps.sumy.sch.in.u
Посібник "Навчіть дитину захищатися" https://rescentre.org.ua


Статеве виховання дошкільників. Взаємодія з батьками: делікатні питання

Підготувала практичний психолог
 Сумського навчального закладу
 (ясла-садок) № 16 «Сонечко»
Куділь Інна Миколаївна

 Презентація https://drive.google.com

Актуальність проблеми статевого виховання дошкільників зумовлена недостатньою теоретичною, методичною підготовкою педагогів,  некомпетентністю в напрямі статевого виховання або низьким рівнем педагогічної культури  батьків у питаннях сексуальної просвіти, часто базується на інтуїтивному розумінні його сутності та здійснюється хаотично, стихійно і не завжди адекватно.

Питання статевого виховання дошкільників є актуальною для сьогодення. Зазвичай означена тема не є серед тих, що обирають педагоги для спілкування з батьками і запити, які виникають, переходять до практичного психолога. Часто педагоги уникають говорити про цез батьками.

Мета роботи практичного психолога з цього напрямку діяльності: підвищити рівень психологічної компетентності  батьків з питань статевого виховання дітей дошкільного віку.

Завдання:

·       залучення батьків до взаємодії, шляхом використання оптимальних способів та форм взаємодії з ними;

·       розширення рівня інформованості батьків щодо особливостей статево-рольової ідентифікації дітей дошкільного віку;

·       розширення виховного потенціалу батьків шляхом використання у виховній практиці сучасних форм роботи щодо статевого виховання;

·       профілактика можливих труднощів під час статевого виховання дітей в сім’ї;

·       протидія гендерним стереотипам;

·       сприяння підвищенню самооцінки батьків, їх впевненості у власних виховних можливостях.

Статеве виховання дошкільників не є пріоритетним напрямком роботи спеціаліста, але має вагому частину і простежується в наскрізних питаннях в багатьох напрямках роботи. Наприклад: в таких темах як формування валеологічної компетентності дошкільників розглядається будова тіла, питання гігієни; під час проведення тематичних тижнів (Тиждень ОБЖД, тиждень Сім’ї),  розглядається питання «родина», традиції сім`ї; під час занять з психологом- формування навичок безконфліктного спілкування та взаєморозуміння,щодостосунків з однолітками, дружби між хлопчиками та дівчатками.

Форми роботи.

Сім’я це найвпливовіше джерело впливу на дитину. Тому для практичного психолога важливо налагодити партнерські стосунки з батьками. Залучення батьків практичним психологом до будь-яких заходів відбувається через вихователів. Саме вихователі мають первинний вплив на батьків. Від того, як вихователь побачить ситуацію і надасть інформацію батькам залежить - чи буде родина взаємодіяти з психологом, особливо в делікатних питаннях.  Якщо певний «кредит довіри» спеціаліст має, то активність батьків буде більшою. З метою інвестицій у «кредит довіри», налагодження взаємин з батьками практичний психолог  вже декілька років поспіль використовує можливості планового супроводу новоприбулих дітей у вересні місяці, зокрема, спостереження за ранковим прийомом дітей на майданчиках. Батьки мали можливість безпосередньо отримати відповіді на поточні питання, та домовитись про час консультації. Цей крок є результативним: батьки зазвичай поспішають, не мають часу на розмову, але коли бачать наміри узгоджувати виховні дії, чують, відчувають зацікавленість у конкретних ситуаціях з їх дітьми, то охоче звільняють час та розділяють відповідальність за виховний вплив на дитину.

Наступною формою роботи, яку хочеться відмітити як ефективну в контексті налагодження взаємин з батьками є відвідування батьківських зборів, що проходять у вересні. На них спеціаліст знайомить з планами на навчальний рік, розповідає про роботу психолога та форми взаємодії з батьками, відповідає на запитання.

В минулому році для визначення запитів батьків, вибору оптимальних форм взаємодії з ними  спеціалістом на початку навчального року для батьків всіх вікових категорій було проведено он-лайн опитування через гугл-форми, (а саме: «Тест – анкета для батьків дітей старшого дошкільного віку на визначення видів здібностей дитини», «Як дитина адаптується до дитячого садочка» (для батьків молодшого та середнього дошкільного віку), «Яка моя дитина?» (для батьків груп раннього віку)) до яких додаються два питання:

З яких питань ви хотіли б отримати кваліфіковані відповіді та рекомендації?

Якій формі для отримання відповідей ви надаєте перевагу?

На при кінці навчального року вихователь – методист проводить опитування педагогів, з метою підведення підсумків роботи протягом року та визначення результативності, куди теж включаються питання щодо співпраці з психологічною службою: чим була корисна співпраця, які саме заходи, які теми були висвітлені недостатньо, запит на наступний навчальний рік.Таким чином спеціаліст має можливість поєднати результати опитування батьків і педагогів та визначити теми до планових консультацій та спосіб надання: на батьківських зборах, на тематичних зустрічах з батьками, в живому форматі відео зустрічі чи у вигляді інформації, що буде передана у вайбер-групу та оцінити їх ефективність.

У період до введення карантинних обмежень, коли батьки мали можливість заходити в роздягальні за дітьми, інформацію для батьків з означеної теми практичний психолог пропонував в інформаційному куточку для батьків тачерез тематичну «папку - пересувку». В ній були рекомендації, інформації, буклети та побажання для більш детального обговорення – звернутися до психолога. І батьки за бажанням знайомились з інформацією.

Серед тем, що пропонувалися батькам для ознайомлення були

дитяча мастурбація: норма і патологія,

стадії психо-сексуального розвитку дитини,

складні дитячі питання та як на них відповідати.

роль батьківського прикладу у статевій ідентифікації дошкільника тощо.

 

          З уведенням карантинних обмежень перевагу мають консультації за запитом батьків через батьківські вайбер - групи, он-лайн спілкування через відео конференції. З делікатних питань – батьки обирають отримувати відповіді при особистих зустрічах.

          Для проведення групових консультацій (он-лайн чи оф-лайн), або надання загальної інформації за запитом батьків в якості відповідей на запитання в межах своєї компетенції практичний психолог обирає наступні теми:

-        Які психологічні якості притаманні кожній статі

-        Атмосфера у сімейному колі і її виховний вплив

-        Коли варто говорити з дитиною про інтимні теми. Як мають поводитися батьки, коли говорять з дитиною про інтимні теми

-        Дошкільна закоханість

-        Гігієна хлопчиків та дівчаток.

Для індивідуальних консультацій актуальними є теми:

-        Дитяча мастурбація,

-        Делікатно про «руки в трусиках»

 

-        раціональний гігієнічний догляд, нечистоплотність і неохайность тіла дитини, які викликають зуд в області статевих органів, а почісування цих місць нерідко супроводжується збудженням і може закріпитись у вигляді раннього онанізму;

-        поноси, запори, переповнення сечового міхура, зараження ентеробіозом /гостриками/, які також викликають зуд і збудження статевих органів;

-        грубі і частідотики до статевих органів під час купання і підмивання.

-        зручність і вільність нижньої білизни;

-        бажано, щоб дитина мала окреме ліжко, так як близькість іншої людини може викликати статеві відчуття і почуття задоволення від цього.

-        Уникати прогладжування і поплескування дитини по сідницям під час бурхливих ласк і поцілунків.

-        не ніжитись довго в ліжку батькам з дітьми, тому що відчувши випадкове статеве збудження, дитина не усвідомлено може намагатись його повторити. Цим в певній мірі можна пояснити такі дитячі капризування, як бажання поспати в одній постелі з батьками, тісно притулитись до дорослого, знаходячись у нього на руках і т.д.

-        з ранньогодитинствапривчатидитинузасипати з руками поверх одіяла, не накриватись з головою, не затримуватисьдовго в ліжкупісляпробудження.

-        не застосовувати як міру покарання вкладання дитину вдень в ліжко. Знаходячись довгий час в бездіяльності дитина від нічого робити може почати гратись своїми статевими органами.

-        Високий рівень загальної санітарної культури батьків, виховання у дітей навичок самостійності, охайності – необхідні умови, які сприяють правильному статевому вихованню дітей.

 

У педагогічному сенсі – статеве виховання – це процес систематичного, свідомо - планового і здійснюваного, орієнтованого на певний кінцевий результат, спрямованого впливу на психічний і фізичний розвиток хлопчика і дівчинки для оптимізації їх особистісного розвитку і діяльності в усіх пов’язаних з відносинами статей сферах життя.

Тому планувати та підводити підсумки – невід’ємна частина процесу. Підводячи підсумки діяльності в напрямку просвіти батьків щодо статевого виховання, можна сказати наступне: є певна кількість відвідувань психолога батьками дівчаток і хлопчиків кожного року з  означеної теми , довіра батьків до спеціаліста зростає внаслідок обраних ефективних методів впливу. Під час індивідуальних консультацій батьки отримують достовірну інформацію, хвилювання зменшується, з’являється план подальших дій.

Батьки починають розуміти, якщо інтерес дитини до статевих питань проявляється поряд із загальною допитливістю — вона розвивається нормально. А тому слід спокійно ставитися до того, що дитина проявляє інтерес до власного тіла та досліджує його. Така поведінка — норма вікового розвитку, адже дитина перебуває на стадії формування сексуальності і статевого усвідомлення. У цей період для неї важливо зрозуміти власну стать та усвідомити її ознаки. Утім, неправильне батьківське виховання та хибне уявлення про те, що інтимна тема розпусна, можуть спровокувати у дитини нарцисизм — спрямований статевий потяг на саму себе, або гомосексуалізм.

 

Рекомендована література:

Джерело: журнал Практичний психолог: дитячий садок №5 2013 Анна Стороженко «Мастурбація в дитячому віці: причини виникниння та шляхи розв’язання проблеми»;

№6 2018  НатальяФілімошкіна «Дитяча мастурбація: коли варто бити на сполох»

 

Немає коментарів: